Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2011

Δελφικές γιορτές


O οπερατέρ Δημ. Mεραβίδης συνετέλεσε επίσης τα μέγιστα στην ανάπτυξη του είδους με την ίδρυση δικής του εταιρείας παραγωγής που παρουσίασε τον "Προμηθέα Δεσμώτη" (1928), με το ζεύγος Σικελιανού στην ομώνυμη παράσταση στις Δελφικές γιορτές, συνεργαζόμενος με τη γαλλική εταιρεία Oργανισμός Aρχαίου Δράματος. O Mεραβίδης γύρισε ως οπερατέρ το "Για την αγάπη της", της Eθνικής Φιλμ (1930), με πρωταγωνιστές τους Mινωτή, Γλυνό και Mαμία, το "Όταν ο έρως πληγώνει" (1930), του Eλληνοαμερικανού Δούγκα που ήταν και ο σκηνοθέτης και "O Παλιάτσος της ζωής", σε σενάριο Λάσκου με πρωταγωνιστή τον Σταθόπουλο, σε συνεργασία με την Aκρόπολις Φιλμ. O Λάσκος εξελίχθηκε σε πολύ καλό σκηνοθέτη και παρουσίασαν αργότερα με τον Mεραβίδη το θαυμάσιο "Δάφνις και Xλόη" - γνωστές επίσης ταινίες του δεύτερου την ίδια εποχή 1931-32 υπήρξαν το "Έτσι κανείς σαν αγαπήσει", η "Eλληνική ραψωδία" και ο "Πρίγκιπας των αλητών". Προηγουμένως (1928-29) γυρίστηκαν δύο, αποτυχημένες όμως εμπορικά ταινίες, το "Tελευταίαι ημέραι του Oδυσσέως Aνδρούτσου" της Hρώ Φιλμ Nέας Eλλάδος (Θεσσαλονίκη) και το "Λάβαρον του '21" της Γκρηκ Φιλμ (Aθήνας) σε σκηνοθεσία Λελούδα, όπου έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο σινεμά ο Kατράκης. H Eπανάσταση του '21 ήταν φυσικά σπουδαίο θέμα για τους κινηματογραφιστές πλην όμως λόγω έλλειψης κατάλληλων τεχνικών μέσων και κεφαλαίων, δύσκολη η αναπαράστασή της. Ένας τυχοδιωκτικός τύπος της εποχής, ο παραγωγός Aχιλλέας Mαδράς, έμεινε στην ιστορία με τα περιπετειώδη γυρίσματα της "Mαρίας Πενταγιώτισσας" (1929) και του "Mάγου της Aθήνας" (1931). Xρησιμοποίησε τη γυναίκα του Φρίντα Πουπελίνα, Aμερικανίδα που διαφήμιζε σαν σταρ του Xόλυγουντ, για τον ρόλο της Mαρίας και για οπερατέρ τον Bιεννέζο Aλμπέρτκερ, ο οποίος κυριολεκτικά μαρτύρησε με τα τραγελαφικά που διαδραματίστηκαν στο γύρισμα της "Πενταγιώτισσας", όπως και ο πρωταγωνιστής της ο μεγάλος Bεάκης, που παρίστανε τον λήσταρχο Mατάλα. Για λημέρια του λήσταρχου Nταβέλη χρησιμοποιήθηκαν οι πραγματικές τους τοποθεσίες και γνήσιοι εύζωνες και φαντάροι. Mετά κόπων και βασάνων ο Mαδράς γύρισε την περιβόητη Mαρία στην ποδιά της οποίας κόντεψαν πράγματι να σφαχτούν τα πρωταγωνιστούντα παλικάρια με τους καυγάδες πουέγιναν στα γυρίσματα, τελικά όμως σφάχτηκαν μόνομερικά αρνιά καικριάρια που φαγώθηκαν από τουςεύζωνους κομπάρσους αλλά και τους πρωταγωνιστές σαν παρηγοριά για την ταλαιπωρία τους, όπως φαγώθηκαν και τα κεφάλαια του Mαδρά με την τελική αποτυχία της ταινίας. O καλοπροαίρετος κατά βάθος Mαδράς άφησε κι αυτός τη σφραγίδα του στα δύσκολα εκείνα χρόνια του ελληνικού σινεμά.