Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Η τσόχα ένα υλικό που αποπνέει άλλη νότα στη διακόσμηση του σπιτιού σας!!!!!!!!

Συνειρμικά, τουλάχιστον στην πράσινη απόχρωσή της, φέρνει στον νου τζόγο, ποτό και κάπνα. Οι ειδήμονες, παρ’ όλα αυτά, γνωρίζουν την ευρεία χρήση της στα μουσικά όργανα αλλά και στη βιομηχανία –συγκεκριμένα αυτή του αυτοκινήτου, όπου βρίσκει εφαρμογή κυρίως ως μονωτικό, αλλά και ως υλικό που απορροφά τους κραδασμούς. Για να μην ξεχνάμε και την πιο άμεσα αισθητή «ευεργετική» δράση της, όταν τοποθετείται υπό μορφή μικρού αυτοκόλλητου κάτω από τα πόδια της καρέκλας για να πνίγει το στριγκό σούρσιμό της. Όλα αυτά είναι όμως πεζά και ως επί το πλείστον στερούνται έμπνευσης.
 
Το κάθισμα One cut (2009) γίνεται «φέτες» και αναδομείται σύμφωνα με τα χρωματικά γούστα του ιδιοκτήτη, μια ιδέα της σουηδέζας σχεδιάστριας Britta Teleman. Κάθισμα Nobody (2007) των Komplot για τη Hay (Myran).

 
 
Ο γερμανός καλλιτέχνης Joseph Beuys έδειξε τον δρόμο για μια νέα προσέγγιση το 1974, όταν τυλιγμένος σε μια τσόχινη κουβέρτα έμεινε στο ίδιο δωμάτιο μαζί με ένα κογιότ, στο πλαίσιο συμβολικής performance στη Νέα Υόρκη. Η τσόχα ήταν ένα υλικό που ο δημιουργός χρησιμοποίησε κατ’ εξακολούθησιν στο έργο του ως σύμβολο επιβίωσης και προστασίας –με αυτό, εξάλλου, τον τύλιξαν νομάδες Τάταροι που τον περιμάζεψαν όταν κατερρίφθη το αεροπλάνο του στην Κριμαία, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
 

 
Πολυθρόνα Felt up (2009) της Charlotte Kingsnorth (Box Architects).
 
Χαλί από τη συλλογή Coiling των Raw Edges.
 
Καρέκλα Peacock (2009) του νεοϋρκέζικου Studio Dror για την Cappellini. Τραπεζάκι από τη συλλογή Coiling (2010) των Βρετανών Raw Edges.
 
Οι σύγχρονοι ντιζάινερ κοιτάζοντας προς τη μεριά του επιλέγουν την τσόχα για τις δημιουργίες τους, που αποδεικνύονται άκρως ενδιαφέρουσες. Η Σουηδέζα Britta Teleman, π.χ., παρουσίασε το 2009 στο Σαλόνι του Μιλάνου το κάθισμα One cut, το οποίο αποτελείται από λεπτές «φέτες» τσόχας –σε διάφορες αποχρώσεις–, που εναποτίθενται η μία επάνω στην άλλη σύμφωνα με τα χρωματικά γούστα του ιδιοκτήτη. Το πρωτότυπο πουφ διατίθεται, μάλιστα, σε δύο βερσιόν τσόχας: μάλλινη και συνθετική.
 


 
Κάθισμα Felt (2000) από τη Hella Jongerius για την Cappellini. Σειρά επίπλων Dressed (2010) από τους Κορεάτες Kam Kam.
 
Μια πιο γλυκιά πρόταση έρχεται από τους Κορεάτες Kam Kam, οι οποίοι παρουσίασαν τη σειρά Dressed up, ήτοι «ντυμένα» έπιπλα με παστέλ αποχρώσεων τσόχα. Οι Δανοί Komplot, από την άλλη, εκμεταλλεύονται τη στιβαρότητα της τσόχας ως πρώτη ύλη της αυτοκινητοβιομηχανίας και παρουσιάζουν την καρέκλα Nobody, εφαρμόζοντας την ίδια τεχνική που χρησιμοποιείται για την παρασκευή των αποσπώμενων τσόχινων ραφιών στα πορτμπαγκάζ.
 


 
Πολυθρόνα Mastermind από τον Timothy John (Box Architects).
 
Σειρά επίπλων Dressed (2010) από τους Κορεάτες Kam Kam.
 

 
Επιδαπέδιο φωτιστικό Felt Shade Tripod Stand (2006) από τον Tom Dixon (2nd Floor). Επιδαπέδιο ρολόι Deviant από τον Νεοζηλανδό Timothy John.
 
 
Εξίσου ενδιαφέρουσα και η ιδέα της Βρετανής Charlotte Kingsnorth: Η καρέκλα Felt up που σχεδίασε είναι από τσόχα πάχους 16 χλστ., η οποία τυλίγεται σχηματίζοντας μια ευρύχωρη «κάψουλα» με σκοπό να ζεστάνει τις παγωμένες ψυχές. Όπως ακριβώς συνέβη κάποτε με τον κύριο Beuys…